Відкритий урок на тему "Освіта - право чи обов'язок"




Мета: Сформувати уявлення про право дитини на освіту та завдання шкільної освіти;розвивати творчі здібності школярів
Тип уроку: Знаходження спільного рішення для вирішення важливого питання, урок засвоєння нових знань.
Обладнання: Закон України « Про освіту», «Про загальну середню освіту», Конституція України, статут школи
Після цього уроку учні зможуть:
1.     Розповідати про закони, що регулюють освіту в Україні.
2.     Сформувати своє ставлення до значення освіти для себе і для нашої держави
3.     Висловлювати аргументовану думку щодо права на освіту
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
У ч и т е л ь. На минулому уроці ми з вами розробили поняття «право», «обов’язок». Чи взаємопов’язані ці терміни? Хто може дати визначення ?
-         Уявіть собі, що ви потрапили на острів, де є умови для життя, проте там ніхто не жив. Ви – перші поселенці . Придумайте назву цьому острову і хай кожен із вас складе список тих прав, які повинні бути у кожного мешканця цього острова.
Клас ділиться на 3 групи, разом обговорюють і складають один загальний список прав, які є найважливішими. Після закінчення групової роботи представник кожної групи зачитує 10 найважливіших прав.
У ч и т е л ь. Права, що залишились у нашому списку, для нашого класу є найважливіші. А тепер спробуємо викреслити зі списку ті права, без яких можна прожити. Ви вже вважаєте, що без цих прав діти на цьому острові жити не зможуть. Людство вже давно визначилось з такими правами . Вони мають таку назву «природні та невід’ємні права».
Природі права люди мають від народження.
Невід’ємні права - це права,які не можна відібрати,бо вони є у людей навіть тоді,коли їх хтось порушує.
Не випадково у завданні я сказала про права,які повинні бути в усіх мешканців нашого поселення.
Першими з природних прав людини є права на рівність незалежно від раси,статі та інших обставин,право на життя та свободу.
Ми з вами визначили,що таке право та які права є невід'ємними для людини. Подивімось на наш список. Чи є там ці права?В разі необхідності доповнюємо наш список.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу 
У ч и т е л ь. Ми вже знаємо,що від народження кожна людина має права. Кожен із вас може висловити власну думку на запитання:‹‹  Навіщо дитині права?»
Виступи учнів.
У ч и т е л ь. Але людина має не лише права,але й обов'язки. І ми сьогодні розглянемо один з обов'язків громадян України,який є водночас дуже важливим правом.
Здогадалися? Це право на освіту.
Лев Толстой порівнював потребу людини в освіті з пошуком повітря для дихання. Сьогодні,щоб бути культурною людиною, потрібно здобути освіту й постійно поповнювати свої знання.
Складне сучасне життя вимагає ерудованих людей з високим рівнем професіоналізму. За нових економічних умов вимоги до працівників в усіх сферах і службах постійно зростають. Знання допомагають людині реалізувати здібності і нахили,роблять її потрібною у суспільстві. До того ж, освіта пов'язана з можливостями досягти соціального престижу й добробуту.
Поміркуємо разом.
1)Яку людину можна назвати освіченою?
2)Який рівень освіти ви вважаєте для себе достатнім?
Шкільне життя, навчання взагалі – це окрема сфера відносин у суспільстві, що регулюється спеціальними нормативними актами. Які документи про освіту ви можете назвати?
Відповіді учнів
1)           Конституція України, ст.53;
2)           Закон України «Про освіту»;
3)           «Про загальну середню освіту»;
4)           Статут школи.
Учитель. У нашій країні обов’язковою є повна загальна середня освіта.
Але ви знаєте, що середня освіта – лише частина загальної системи освіти. Тож недарма говорять, що вчитись можна усе життя: «Вік живи – вік навчайся».
А зараз ви спробуєте зібрати докупи ваші знання про освіту та навчальні заклади.
Робота в групах. Практична робота
1-а група. Отримує картки й повинна розташувати їх у вигляді схеми, починаючи від такої, що охоплює більшість ідей, до такої, яку одержує найменша кількість людей в Україні. Один із представників групи має презентувати на дошці «Піраміду освіти в Україні».
Учитель. Як ви бачите, у людини дійсно є можливість вчитися протягом усього життя. До того ж, важливу роль тут відіграє самоосвіта, коли людина самостійно одержує інформацію з різноманітних джерел, оволодіває навичками та вміннями. Тому, я вважаю, головне завдання кожного учителя – це не лише розвивати у дітей бажання отримувати знання, але й навчити їх учитися.
2-а група. Має скласти структуру освіти та визначити освітні рівні. Складання структури освіти із запропонованого набору термінів: загальна середня освіта; професійно – технічна; самоосвіта; дошкільна; аспірантура; позашкільна; докторантура; вища; післядипломна.
Визначення освітніх рівнів: повна вища; базова загальна середня освіта; базова вища освіта; професійно – технічна; повна загальна середня освіта.
Обговорення: якщо ви бачите, що якісь права або обов’язки у переліку зайві, то викресліть їх, а якщо чогось не вистачає – допишіть.
По закінченні виконання завдання група здає результат роботи вчителю. Вчитель зачитує права та обов’язки учня зі Статуту школи(для порівняння).
Використовуючи додаток 1 аналізуємо: що виконується, а що ні. Чому?
3-а група. Працює над Законом «Про освіту»(дивись додаток 2). Має дати відповідь на питання:
1)           Що таке освіта?
2)           У чому полягає мета освіти?
3)           На яких принципах побудована освіта?
Завдання для класу
Пошук спільного рішення:
Освіта – право чи обов’язок?
  IV. Закріплення вивченого матеріалу
Спільно з учнями розглядається вправа.
Неповнолітня няня (С.49 у підручнику «Основи правознавства»).
1)    Чи згодні ви з думкою та діями батьків Марійки? Так чи ні? Чому?
2)    Чи повинна Марійка відвідувати школу? Так чи ні? Чому?
3)    Які способи вирішення ситуації ви можете запропонувати?
V. Оцінювання знань
Кожна група і кожен учень окремо отримують лист перевірки – самооцінки і заповнюють його, виставляючи бали за 12 – бальною шкалою. Листочки здаються вчителю для контролю і на наступному уроці зачитуються результати.
VI. Рефлексія
Учитель пропонує учням оцінити результати уроку, відповівши на запитання:
1)           Що ми робили?
2)           Навіщо ми це робили?
3)           Чи досягли ми поставленої мети?
4)           Що сподобалось особливо під час уроку? Що не сподобалось?

VII. Домашнє завдання
Уявіть себе через 12-15 років. Пофантазуйте:
1.       Яку освіту ви здобули?
2.       За якою спеціальністю працюєте?
3.       Чи вплинула здобута вами освіта на ваші кар’єру та добробут.
Обговоріть свої міркування з батьками чи іншими повнолітніми членами вашої родини. Чи збіглися ваші погляди на проблему необхідності освіти?

Немає коментарів:

Дописати коментар